نقد و بررسی بازی zula
نقد و بررسی بازی زولا
با پیشرفت و محبوبیت روزافزون پدیدهای به نام بازیهای آنلاین رایگان و یا Free To Play، و ورود شرکتهای بزرگی همانند ولو و بلیزارد به عرصه توسعه آنها، شاهد افزایش تعداد این دست از عناوین هستیم. عناوینی که در صورت داشتن استانداردهای لازم و ارائه بهروزرسانیهای متعدد، میتوانند به سرعت طرفداران خاص خود را پیدا کرده و موفقیت مالی قابل توجهی به دست آرند. یکی از این آثار که توسط استودیو Mad Byte Games ساخته شده و به تازگی به کمک شرکت سورنا در ایران نیز به طور رسمی منتشر شده است، Zula نام دارد. این بازی شوتر در مشابهت با چندی از محبوبترین محصولات حاضر در سبک مذکور توسعه یافته است و مخصوصاً شباهت آن با یکی از معروفترین عنوانهای ژانر تیر اندازی، یعنی Counter Strike غیر قابل انکار است. پس از کسب تجربهای کوتاه از مراحل، سلاحها و به طور کلی گیمپلی Zula ، میتوان به هدف آن در بازسازی صحیح فاکتورهای موفقیتآمیز آثار غالب بر بازار در عین ارائه مکانیکهای سرگرم کننده پی برد. با در نظر گرفتن تمامی این موارد، آیا زولا میتواند با دربر داشتن مشخصههایی سرگرم کننده و در عین حال به اندازه کافی قوی و پیچیده، مخاطبان را برای مدتی درگیر خود سازد و با کمک طرفداران خود، راهش به گورستان شلوغ بازیهای آنلاین رایگان کشیده نشود؟ خوشبختانه بهرهگیری از مشخصههای مثبت اثبات شده سبک تیراندازی اولشخص و ترکیب آن با سرورهای عالی و پایدار، در اینجا نیز با پس دادن امتحان خود، توانسته است با وجود مشکلاتی همانند عدم نوآوری و گرافیکی نهچندان مدرن، محصول مورد نقد را به اثری سرگرم کننده و با ارزش تبدیل کند که مطمئناً میتواند در صورت ادامه پشتیبانی از آن، تبدیل به یکی از عنوانهای محبوب داخل ایران شود و زندگی مسالمت آمیزی با آثار مطرح داشته باشد.
Zula بازی کاملا آنلاین و چندنفره بوده و بر همین اساس نیز کلیت گیمپلی آن بر اساس کلیشههای موجود در سبک شوتر طراحی شده است. دو تیم رو در روی هم قرار میگیرند و هر کدام از آنها میبایست با کشتن اعضای گروه مقابل با استفاده از سلاحهای مختلف، موجب تحقق اهداف خود شوند. تمام ویژگیهای کلیدی موجود در نبردهای بین این دو تیم را میتوان در توصیف کوتاه فوق یافت. عدم ارائه نوآوری در تجربه خود، نکته بارز این اثر، و در عین حال یکی از مشخصترین نقاط قوت آن است. استفاده از فاکتورهای تاثیرگذار بر موفقیت و شناسایی این گروه از عناوین، در جایجای میدان جنگ دیده میشود و همین مورد، باعث مقایسه هرچند غیر ارادی Zula با دیگر شوترهای بزرگ نیز است. مطمئناً یکی از مهمترین ویژگیهای آثار موفق این ژانر، حفظ تعادل نیرو در طراحی تیمها، نقشهها و سلاحهای بازی است؛ به طوری که پیادهسازی این ویژگیها موجب ایجاد برتری پیشفرض مبتنی بر مکان و شخصیت و یا تجهیزات برای یک تیم نباشد و مهارت، تبدیل به اصلیترین عامل پیروزی شود. قابل لمسترین مثال این مورد را میتوان در ساخته شرکت ولو، یعنی Counter Strike مشاهده کرد. وجود سلاحهای مختلف و در عین حال کاربردی در کنار طراحی نقشه فوقالعاده، کانتراسترایک را تبدیل به یکی از محبوبترین بازیهای آنلاین کرده است که میلیونها مخاطب به طور روزانه در حال تجربه آن هستند.
عنوان مورد نقد نیز تا حد زیادی بر اساس مکانیکهای ارائه شده توسط ولو ساخته شده است و حتی میتوان آن را برداشت مستقیمی از ساختههای بسیار موفق این شرکت قلمداد کرد. بهترین نقشههای زولا، آنهایی هستند که با پیادهسازی همان سیستم بالانس آشنای بازیکنان میتوانند بستر خوبی برای مٔدهای مختلف بسازند. به طور مثال ««شهر قدیمی»» منطقه بسیار مناسبی برای ««خرابکاری»» و یا همان به کارگذاری بمب است. زیرا دارای المانهای مشابه با نقشههای آثاری است که خود عامل محبوبیت این مٔد بودهاند. دو تیم درست در مقابل هم، و با دسترسی نسبتا یکسان به اهداف، راند را شروع میکنند و هر دو طرف نیز فرصت مساوی برای پیشروی و جایگیری در پلتفرمهایی که آنها نیز به طور عادلانهای پخش شدهاند، دارند. این ویژگی باعث میشود که نقشه مورد نظر، مکان سرگرم کنندهای برای بمبگذاری و یا دفاع از آن باشد؛ زیرا در پایان هر راند، اصلیترین عامل پیروزی یکی از تیمها جز مهارت بازیکنان و میزان کنترل آنها بر خود محیط نیست و فاکتور شانس تاثیر زیادی در نتیجه ندارد. طراحی متقارن، یکی از قدیمیترین و در همان حال کاربردیترین طراحیهای محیطی مورد استفاده در عناوین چند نفره است. قرار دادن حریفان در موقعیتهای کاملا مشابه، موجب کاهش چشمگیر حضور عوامل خارج از کنترل مخاطب در بازی وی میشود و در نتیجه، القای حس عدم تاثیر پررنگ اقبال و افزایش سرگرمکنندگی را به دنبال دارد. این نوع از پیادهسازی به حدی مقبول است که میتواند دیگر نقاط ضعف در طراحی نقشه را بپوشاند و به دلیل وجود این ایرادات برای تمامی بازیکنان، موجب کاهش اثرگذاری آنها بر تجربه بازی شود. نقشههای Zula نیز دقیقا بر همین اساس ساخته شدهاند و قریب به تمامی آنها، دارای محیطی متقارن برای ایجاد بالانس مورد نیاز گیمپلی هستند. ترکیب این مورد با الهام گیری از چندی از بهترین عناوین سبک مذکور، مبارزه در این مکانها را تبدیل به یکی از قسمتهای لذتبخش این عنوان کرده است. اما Zula هیچگاه فراتر از این نمیرود و در همه حال، نگاهی به آثاری که با توجه به آنها ساخته شده است دارد. هدف، در اینجا تنها تکرار و ارائه دوباره فاکتورهایی است که بازیهای مذکور را محبوب کردهاند و القای حس وجود نوآوری و داشتن مشخصه خاص خود، هیچگاه نمیدرخشد، به طوری که حتا ایرادات بازی نیز نمایندهای از نقصهای معمول حاضر در ژانر تیر اندازی هستند. مثلا اکثر نقشهها تنها برای یک مٔد مناسب بوده و به دلیل سایز و یا محل قرارگیری بازیکنان، انعطاف طراحی لازم برای دربر گرفتن موارد مختلف را ندارند. این موضوع باعث میشود که هر کدام از آنها تنها برای یک یا دو نوع بازی مورد استفاده باشند و در صورت اضافه نشدن نقشههای جدید در طول زمان، پس از مدتی خسته کننده شوند. نکته دیگری که مخصوصاً در مبارزات تیمی (Team Deathmatch) به چشم میخورد، عدم تغییر مکان جایگیری شخصیتهای بازی است. به این معنی که پس از هر بار مرگ، بازیکن در مکانی از پیش تعیینشده دوباره به بازی برمیگردد و این مکان، در طول بازی تغییر نمیکند. چرخشی نبودن منطقه زنده شدن بازیکنان، با اینکه در مٔدهای مبتنی بر راند که رویکرد تاکتیکی دارند، از نیازمندیهای اصلی گیمپلی است و باعث افزایش کار تیمی مورد نیاز برای بردن آنها میشود، اما در انواع سریعتر بازیها همانند مبارزات تیمی، بر عکس عمل کرده و موجب قابل پیشبینی و تکراری شدن سریع آنها است.
یکی از اصلیترین چالشهایی که عناوین آنلاین رایگان با آن دست و پنجه نرم میکنند، ارائه محتوای کافی برای مخاطب، با حفظ راهی برای کسب درآمد از طریق فروش داخل برنامهای است؛ به صورتی که بازیکن احساس کمبود قدرت و یا تجهیزات نداشته باشد و در عین حال بدون زده شدن از تجربه بازی، با علاقه به آیتمهای مورد فروش و خرید آنها، موجب درامد زایی سازندگان بازی نیز شود. Zula از این منظر، در نقطهای بین خوب و متوسط قرار دارد. مخاطب در لحظه آغاز تجربه خود، به ۴ سلاح اصلی و چند نارنجک و همچنین چاقو دسترسی دارد. خوشبختانه برخلاف تعدادی از آثار Free To Play دیگر، تجهیزات ارائه شده به کاربر تازهکار کمقدرت و یا نیازمند تعویض نیستند و وی را در نقش عضو ضعیف تیم قرار نمیدهند. گیمر حرفهای میتواند با همان تجهیزات اولیه، تیمی را سلاخی کند و به همین منوال و در نقطه مقابل آن، شخصی که گرانترین اسلحه بازی را دارد نیز نباید انتظار برد خودکار تمامی مسابقات را داشته باشد. با این حال شاهد مقداری کمبود تنوع در تجهیزات مورد ارائه به مخاطب جدید هستیم و به نظر میآید که داشتن دسترسی همیشگی به دو سلاح از هر کلاس میتوانست راهکار بهتری برای نشان دادن چشمانداز خوبی از گیمپلی باشد و برای کسانی که قصد خرید آیتمهای مختلف را ندارند نیز گوناگونی کافی برای ادامه بازی را به ارمغان بیاورد. البته با افزایش سطح، شانس امتحان بعضی از اسلحههای موجود داده میشود، اما با توجه به محدودیت زمانی کوتاه این شانس، آن را میتوان تنها فرصت امتحانی دانست که بازیکن را تشویق به خرید سلاح مورد اشاره میکند. از منظر تعداد هم با اینکه با انبار مهماتی پر از تجهیزات مختلف روبرو نیستیم، اما تنوع کلاسی و ویژگیهای مختلف هر یک از تفنگها، باعث تفاوت در کیفیت آنها شده است و با توجه به اینکه هر کدام در موقعیت مخصوصی کاربردی هستند و ضعفهای خود را با برتری داشتن در بخش دیگری خنثی میکنند، بازی کردن با تمامی سلاحها و یادگیری نقاط قوت و مشخصههای آنها تا حد زیادی لذت بخش است. با این حال میبایست به امکان ناپذیر بودن دریافت همیشگی سلاحها اشاره کرد که با توجه به روال کنونی عناوین آنلاین رایگان، متعجب کننده است. از طریق خرید مستقیم طلا و یا کسب پول داخل بازی، میتوان تجهیزات مختلفی را برای مدتی از آن خود کرده و از آنها استفاده نمود. اما این دسترسی محدود میتواند موجب انتقال حس عدم دریافت پاداش کافی در ازای پول پرداختی شود و وجود آن برای تمامی آیتمها، تاثیر Grind و یا تلاش برای جمع کردن تمامی آیتمهای ممکن که یکی از اصلیترین دلایل سرگرم کنندگی یک بازی آنلاین چند نفره است را تا حد زیادی بی اثر کند. تغییر این کارکرد، یکی از اصلیترین مواردی است که بروز آن در آپدیتهای آینده، میتواند در کنار افزایش تعداد سلاح ها، موجب ایجاد یک سیستم تجاری برد-برد شود که از طریق آن مخاطب هدف مشخصی برای ادامه تجربه بازی داشته باشد و شرکت سازنده نیز با ارائه مداوم محتوای جدید و فروش آنها، به سوددهی قابل قبولی برسد.
شاید سرورهای عالی و مستقر در داخل کشور یکی از جذابترین بخشهای این محصول باشد. کیفیت ارتباط با سرور و میزان تاخیر در حرکت شخصیتهای بازی، جزو مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر لذت تجربه بازیهای اینترنتی هستند؛ و Zula در رسیدگی به این موارد عالی عمل میکند. تاخیر ارتباط با دیگر بازیکنان در اکثر موقع نزدیک به ۲۵ میلیثانیه است و در بدترین حالت نیز به ۷۰ میلیثانیه نمیرسد. تیرهای شلیک شده در همان لحظه به هدف برخورد میکنند و عملکرد دشمنان نیز بدون ذرهای اختلال قابل دریافت و عکسالعمل پذیر هستند. نبود مشکلات معمول گریبانگیر بازیکنان ایرانی در زولا، عامل مهمی در موفقیت و جذب مخاطب آن است. عاملی که میتواند این بازی را حتی همرده با دیگر رقبای بزرگتر قرار دهد و در صورت تداوم این بهینگی با افزایش جمعیت بازیکنان، بستر خوبی برای گسترش ورزشهای الکترونیکی داخل کشور باشد.
گرافیک را نباید مهمترین بخش یک اثر آنلاین نامید، و بر همین اساس نیز نمیتوان قسمت بصری را قویترین بخش Zula قلمداد کرد. سلاحها و محیط در بهترین حالت، مناسب طراحی شدهاند و مورد خاصی برای ارائه ندارند. با این حال شاهد باگهای پر تعدادی نیستیم و طراحی تفنگها و لگدشان، با وجود سادگی، حس واقعی و خوبی را به استفاده کننده خود میدهند و وجود آپگریدهای کیفی و ظاهری نیز شلیک با آنها و کشتن دشمنان را لذت بخش میکند. قسمت صوتی مبارزات نیز کاملا فارسی سازی شده است و دیالوگهای رد و بدل شده بین کاراکترها و پیامهایی که به هنگام کشتن چندی از دشمنان به مخاطب نمایش داده شده و گفته میشوند، به طور کلی ترجمه شده هستند. اما صداگذاری این شخصیتها نمیتواند اتمسفر مبارزات را به خوبی القا کند و در بعضی موارد حتی بیحوصله به نظر میآید. با این حال صدای اسلحهها و افکتهای محیطی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و پیچش صدای هر شلیک در محیط و ترکیب آن با افکتهای صوتی مختلف برای تمامی تفنگها، حضور در میدان نبرد با هدفون را به تجربهای لذتبخش و یا حتی تاکتیکی بدل میکند، زیرا گوش سپردن به صدای شلیک و یا حرکت دشمنان، میتواند راه خوبی برای حدس مکان آنها و پیاده کردن تاکتیکهای مختلف باشد.
در Zula بازیکنان می توانند عضوی از جناح شبه نظامی و یا عضو گروهک مخالف آن یعنی جناح پارتیزان ها شوند و به سرعت وارد میدان نبرد تاکتیکی و پر جزئیات بازی شوند. شما می توانید از میان بیش از پانزده شخصیت مختلف، کاراکتر خود را برگزینید و با بهبود قابلیت های وی، اثر گزاری و نیروی او را در مبارزات تقویت کنید و به حد اکثر برسانید. شما می توانید از زراد خانه بازی که شامل انواع و اقسام اسلحه های مختلف (بیش از ۱۵۰ نوع سلاح به اندازه و شکل های متنوع) بهره برده و در شلیک با تمامی آن ها به درجه استادی برسید. از اسلحه های تک تیرانداز گرفته تا اسلحه های اتوماتیک و یورشی؛ بازی همه جوره هوای بازیکنان را داشته و شما می توانید با ارتقا و شخصی سازی اسلحه محبوب خود، بیش از پیش با آن همزاد پنداری کنید و در مبارزات با علاقه بیشتری بجنگید. بازی بیش از ۱۰ نقشه مختلف را در اختیار شما قرار داده تا بدون تجربه حس تکراری شدن بازی، درون این نقشه ها به گشت و گذار بپردازید و نقاط حساس و کمینگاه هایی را که می توانید بر علیه دشمنان از آن ها استفاده کنید را کشف کنید. اکثر این نقشه ها بر اساس نقاط مختلفی در آسیای میانه طراحی شده است و با توجه به ملیت سازندگان بازی که اهل کشور ترکیه می باشند، می توانیم با محیط های این بازی ارتباط قوی تری تا سایر عناوین برقرار کنیم. شما می توانید به هر شکلی که علاقه مندید، وارد بازی های رقابتی شوید؛ چه به صورت تک نفره و چه به صورت یک گروه متشکل از دوستانتان. بازی همچنین مود ها و حالت های فراوانی را نیز در اختیارتان می گذارد که کمک شایانی به تکراری نشدن بازی کرده اند. از تصرف پرچم گرفته تا کشت و کشتار بازیکنان تیم مقابل که در سایر بازی های تیراندازی اول شخص آنلاین نیز شاهد این مود بوده ایم. شما می توانید از پول هایی که درون بازی کسب می کنید، جهت خرید آیتم ها و لوازم مختلف استفاده کنید و یا صرفا یا پرداخت پول واقعی، این لوازم را به دست آورید.
شرکت در مسابقاتی که بازی هر از چند گاهی برگزار می کند و همچنین تماشای رقابت نفس گیر سایر بازیکنان نیز به نوبه خود از جذاب ترین فعالیت های بازی به حساب می آید. در اولین برخورد خود با این عنوان شاید متوجه شباهت آن با عناوینی مانند سری Counter-Strike شوید که البته Zula با ارائه گرافیک تا حدودی پیشرفته تر و پُر پَر و پیمان تر و همچنین با جزئیات بیشتر، تجربه ای کاملاً متفاوت از سایر عناوین در اختیار ما می گذارد و همچنین عناصری از بازی های مدرن تر را نیز درون گرافیک هنری خود جای داده است. قدرت اصلی بازی بیش از اینکه در گرافیک آن نمایان شود، در بخش گیم پلی خود را به ما نشان می دهد. بازی علائه بر مود های استانداردی که پیش تر خدمتتان عرض کردیم (تصرف پرچم و مبارزه بازیکنان با یکدیگر) مود های فراوان دیگری را نیز جهت سرگرم کردن بازیکنان در اختیار دارد. مود هایی نظیر: کاشتن و خنثی کردن بمب تایمر دار، مبارزات محدود به اسلحه سرد، مبارزات محدود به اسلحه های تک تیرانداز و سایر سلاح های گرم به همراه بازی های دیگر مانند تحت تعقیب و خرابکاری نیز درون این عنوان موجود می باشد که می توانید اوقات خوبی را با آن ها بگذرانید. مپ های موجود در بازی سایر ها و ظاهری متفاوت نسبت به یکدیگر دارند و هر کدام نیز ویژگی های پنهانی را درون خود مخفی کرده اند؛ از یک شهر کوچک گرفته تا یک کشتی باربری و پارکینگی زیر زمینی. همچنین محیطی باز و بزرگ نیز به عنوان یک نقشه در بازی وجود دارد. اگر وارد چالشی مانند، تنها استفاده از سلاح های تک تیر انداز شوید و نقشه مقصد خود را نیز به پارکینگ زیر زمینی تغییر دهید، آن وقت است که با وجود تنگی جا و سخت شدن در نشانه گیری، می توانید تجربه مفرح و جالبی را با سایر رقبا کسب کنید و البته بیایید وجود نقشه های جالبی مانند ایستگاه قطار و مترو را نیز فراموش نکنیم. تنوع نقشه ها در بازی باعث شده تا شاهد ترکیب و نمایش خلاقیت بازیکنان در ایجاد یک چالش خاص با توجه به مودی مخصوص و مپ مورد نظر باشیم که به نوبه خود خیره کننده است.
علاوه بر مود های اصلی بازی که می توانید از میان آن ها بر گزینید، مراحلی نیز برای تجربه ای متفاوت در بازی وجود دارند و این ماموریت ها نیز چالش های خاصی را در اختیارتان قرار می دهند که علاوه بر سرگرم کردنتان به شیوه بخصوصش، به شما کمک می کند تا برای رقابت های آنلاین و مود های اصلی بازی آماده شوید. این مراحل شامل: چالش شلیک به سر دشمنان (هد شات)، انجام یک سری از مود های از پیش تعریف شده به تعداد مشخص و در زمان مشخص و نبرد های کلی. ماموریت ها بخش اصلی گیم پلی بازی را تشکیل نمی دهند و از Zula یک بازی تیراندازی با بخش کمپین را نساخته اند و در کل نقش یک بخش Tutorial را برای این بازی دارند، ولی همچنان می توانند تاثیر گذاری بخصوص خود را داشته باشند و شما را بیش از پیش با بخش های مختلف بازی آشنا کنند. بیش از این اشاره کرده ایم که بیش از ۱۵۰ اسلحه مختلف در بازی وجود دارد که می توانید از میان آن ها به دلخواه انتخاب کنید، باید بدانید که علاوه بر انواع اسلحه های گرم و سرد مختلف در بازی، تعداد زیادی آیتم متنوع جهت تقویت و افزایش قدرت خود و اسلحه هایتان وجود دارد که می توانید کسب کنید و یا آن ها را در فروشگاه بازی خریداری کنید. حدود ۴۵ اسلحه اولیه در فروشگاه بازی در دسترس قرار دارد و سایر اسلحه ها نیز در ابتدا قفل بوده و نیازمند ارتقا یافتن و پیشرفت در بازی در جهت باز شدن می باشند و یک سری اسلحه به شدت ویژه نیز در قسمت خرید درون برنامه ای در دسترس قرار دارند. مورد بعدی که می توان ساعت ها درباره آن بحث کرد، بخش شخصی سازی اسلحه ها می باشد. ذره به ذره و کوچک ترین بخش موجود در اسلحه خود را می توانید به لطف سیستم قدرتمند شخصی سازی بازی، به دلخواه تغییر داده و اسلحه های خود را از سایر اسلحه های کاربران متمایز کنید. جهت شخصی سازی اسلحه های خود، می توانید از آیتم ها و پول هایی که در طی راند هایی که بازی می کنید و کسب می کنید استفاده کنید.
در منوی آپگرید ها با صحنه های رنگارنگ و متنوعی روبرو خواهید شد که دست شما را جهت انجام کار ها و فعالیت های متفاوتی بر روی اسلحه هایتان، به شدت باز می گذارند. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ یک از اسلحه هایی که در بازی کسب کرده و یا خریداری کرده اید (به همراه تمامی آپگرید ها و سفارشی سازی های پیاده شده بر روی آن ها) دائمی نبوده و با توجه به مدت زمان پایداری آن ها (۱، ۷ و ۳۰ روز) در اختیار شما قرار گرفته و بعد از آن باید دوباره آن ها را کسب کنید و یا اکانتتان را ارتقا دهید. نکته دیگری که باید در رابطه با نقشه های بازی بگوییم، این است که علاوه بر تنوع وسیعی که این نقشه ها در اختیار ما می گذارند (بیش از دو جین محیط و مختلف و متنوع) این لایه ها و دقت در جزئیات طراحی این مراحل است که باعث تا این حد خاص بودن آن ها شده است. از محیط ساخت و ساز گرفته تا یک شهر کوچک، همه و همه دارای طراحی دقیق و به جایی می باشند که متناسب با یک عنوان اول شخص بسیار خوب ساخته شده اند و به شدت معقول هستند. اگر در نقشه ای گیر کردید که پس از تجربه چند باره، احساس خستگی کرده و حوصلتان سر رفت، به شدت پیشنهاد می کنیم تا با به کار گیری خلاقیت خود، دست به ساخت یک بازی با اسلحه های بخصوص زده و رقابتی را میان خود و سایر دوستانتان ایجاد کنید؛ و یا به سادگی می توانید نقشه را عوض کرده و یا به سراغ حالتی متفاوت بروید. همانطور که می دانید، جهت پیشروی بهتر در بازی می توانید در گروه های مختلفی شرکت کرده و یا خود گروه تان را تشکیل دهید و به سراغ مود های متنوع بازی بروید. زمانی که در رقابت های فراوان قرار بگیرید، قطعاً جهت به رخ کشیدن برتری خود و تیمتان، مجبور خواهید بود تا بازی خود را بهبود ببخشید و اینجاست که Zula تبدیل به یک پدیده اعتیاد آور در زندگی گیمریتان خواهد شد. بازی Zula ترکیبی از عناوین عظیم الجثه سبک تیراندازی اول شخصی مانند سری Call of Duty با بازی های کوچک تری در این سبک مانند سری Counter-Strike با ویژگی های جدیدی می باشد.
برای تجربه این عنوان به هیچ وجه نیازی به دم و دستگاه های قدرتمندی که امروزه تبدیل به دغدغه ای بزرگ برای بازیکنان این سبک شده ندارید و همواره می توانید با ساده ترین رایانه های شخصی نیز دست به تجربه این بازی بزنید. بازی همچنین به هیچ وجه به اینترنتی پر سرعت و حجم زیادی نیاز نداشته و با یک اینترنت ساده مخابرات نیز به راحتی می توانید دست به تجربه بازی بزنید. بازی Zula در بازار فشرده و داغ بازی های تیراندازی اول شخص، انتخابی بسیار مناسب بوده که همواره در حال آپدیت و پیشرفت می باشد و می تواند شما را تا مدت ها در نقشه هایش سرگرم نگه دارد.
بیشتر بدانید …
سبک Massively multiplayer online first-person shooter game (به اختصار، MMOFPS) به آن دسته از عناوینی گفته می شود که بازیکنان بسیاری در یک دنیای مجازی با زاویه دید اولش شخص، به جان یکدیگر افتاده و زمین بازی را تبدیل به یک میدان نبرد حماسی و جذاب می کنند. این بازی ها اغلب نیازمند همکاری میان اعضای تیم و پیروی از اصول مبارزات نظامی می باشند و به دقت زیادی نیاز دارند؛ شاید از اصلی ترین دلایل موفقیت این بازی ها در میان جامعه گیمر ها و مخصوصاً گیمر های کشور عزیزمان نیز همین موضوع باشد (کافیست به سابقه تجربه عناوینی چون سری Counter-Strike در میان جوانان نگاهی بیاندازید تا به حقیقت این موضوع پی ببرید). باید بدانید که مهارت و سخت کوشی، تنها نکاتی هستند در درون یکی از این عناوین به کمکتان می آیند و به هیچ وجه نمی توانید بر روی عواملی چون شانس و درجات سختی حساب کنید. مهم نیست که در سرور های عظیم بازی PlanetSide 2 میان هزاران بازیکن، همزمان مشغول مبارزه باشید و یا در گیم نت محله خود با تعداد محدودی از دوستانتان به صورت LAN party به تجربه Counter-Strike بپردازید؛ در هر صورت از تجربه بی حد و مرز عناوین تیراندازی اول شخص آنلاین لذت خواهید برد و امروز نیز می خواهیم به معرفی عنوانی بپردازیم که می تواند تبدیل به تجربه متفاوت و لذت بخشی در میان اندوخته تجربیات شما در این سبک از بازی ها شود. Zula عنوانی در سبک تیراندازی اول شخص و آنلاین می باشد که به صورت کاملاً رایگان به بازیکنان عرضه شده و بازیکنان را به دو تیم تقسیم بندی می کند تا درون گیم پلی تاکتیکی بازی به رقابت بپردازند؛ از میان بیش از ۱۵۰ اسلحه مختلف درون بازی، سلاح مورد علاقه خود را برگزیده و با دوستان خود، گروه تشکیل داده تا با سایر رقبا به رقابت پرداخته و رتبه خود را افزایش دهند. گروه ها نقش مهمی در بازی ایفا می کنند و برای موفقیت های فردی نیز باید عضو گروهی باشید و همگی با کمک یکدیگر پیشرفت کنید.
منبع : GameFa
برچسبها:iranian zula, iranian zula game, persian zula, what is zula game, what is zula persian, zula, zula game, zula چیست, اطلاعات بازی zula, اطلاعات زولا, اموزش بازی zula, اموزش بازی زولا, اموزش های بازی زولا, انتقاد کاربران بازی زولا, بازی zula چیست, بازی زولا, بازی زولا ایرانی, بازی زولا چیست, بررسی بازی zula, بررسی بازی زولا, پرشین زولا, دانلود بازی زولا, درباره بازی zula, درباره بازی زولا, زولا, زولا ایرانی, زولا چه بازی است, زولا چیست, زولا؟, سازنده بازی zula, سازنده بازی زولا, نقد بازی zula, نقد بازی زولا, نقد و بررسی بازی zula, نقد و بررسی بازی زولا